unenuitnoire.blogg.se

Text och dylikt.

Feminism: kroppsbehårning.

Kategori: Allmänt

Okey, kort inlägg. Eftersom det är det enda jag har att säga om denna saken.
 
Jag såg nyss en statusuppdatering om hur en viss William Hahne, medlem av SDU (Sverigedemokratisk Ungdom), twittrat ett ironiskt uttalande om hur Nour El Refai's val att inte raka armhålan påverkat hans melodifestival-kväll och sedan lagt till #feministtrams. Då kom jag på att det här ämnet berör väldigt många människor på alla möjliga sätt. Det finns folk som inte bryr sig ifall andra folk har hår eller inte under armarna, det finns folk med hår under armarna som inte bryr sig, det finns folk utan hår under armarna som inte bryr sig, det finns folk som tycker att det är äckligt när folk har hår under armarna, det finns folk som gillar när folk har hår under armarna, det finns folk som tar det som en personlig kränkning om andra folk har hår under armarna och det finns folk som vill bevisa något genom att ha hår under armarna. Jag ställer mig personligen på den sidan med folk utan hår under armarna med som inte bryr sig alls ifall andra har hår under armarna då jag känner att det är enklare att hålla mig, och känna mig, fräsch. Detta innebär dock absolut inte att jag är en dum tjej som faller för något slags grupptryck från männen som omger mig. Jag rakar mig inte under armarna varje gång jag duschar heller för den delen utan endast när jag känner för det.
 
Tyvärr är det oftast kvinnor som blir kränkta av att dessa gör valet att inte raka sig eller att de helt enkelt inte bryr sig. En kan tänka att ens kropp är ens egen. William behöver ju knappast någonsin träffa Nour så varför i hela världen skulle han då bry sig det minsta ifall han ser det i en halv sekund på en tv-skärm? LÖJLIGT. I så fall vill jag fråga honom om han rakar sig under armarna annars anser jag att han är en extrem hycklare. För övrigt så gäller ju detta all kroppsbehårning.
 
Även om det här är otroligt konstigt enligt mig så förstår jag inte heller de som klagat på mig och sagt att jag inte står för jämställdhet för att jag inte rakat mig. Kan någon förklara det? För ärligt talat tycker jag inte att jag ska behöva anpassa mig efter en stereotyp för att ha vissa åsikter. Jag tycker att feminism och jämställdhet handlar om att bli accepterad hur man än sminkar sig, klär sig, rakar sig eller inte. Det handlar om att vi ska kunna mottaga alla med lika respekt, inte döma folk efter vad de gör eller inte.
 
Alltså anser jag att nästa snubbe som påpekar att det är äckligt när man har hår under armarna eller liknande ska visa sin armhåla och bevisa att han inte är en hycklare 'cause I don't deal with hypocrites.
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: